Hubungan Komunikasi Efektif Pada Staff Front Office Di Bagian Pendaftaran Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di X Hospitals Balikpapan
Abstract
Communication is important for establishing relationships, especially in the healthcare industry. particularly for front office staff who are the first point of contact for patients. In March 2024, X Hospitals Balikpapan received 168 reviews with one out of five rating on Google Customer Reviews. The common complaint was the lack of communication by the front office staff. This research aims to determine the relationship between effective communication among front office staff at registration department and outpatient satisfaction at X Hospitals Balikpapan The research utilized a correlational analytic approach with a cross-sectional design, encompassing a sample of 96 outpatients out of 45,985 population at the polyclinic from April to June 2024, using a quota sampling technique. The data analysis included univariate and bivariate analysis. The results revealed that 49% of respondents perceived the communication of front office staff as effective, and 49% reported satisfaction with the services provided. The correlation analysis using Kendall's Tau-B yielded a coefficient of 0.427 with a significance value of 0.000, indicating a significant relationship between effective communication by front office staff and outpatient satisfaction. Based on these results, it is recommended that the hospital enhance front office staff's communication skills by providing training.
References
Dwi Tamara, M., Pamungkas, G., & Rahmawati, P. (2022). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kinerja Petugas Unit Front Office di Rumah Sakit Ibu Anak Limijati Kota Bandung Tahun 2022. Jurnal Ilmu Kesehatan Immanuel, 16(2), 66.
Fanny, N., Fatimah, F. S., & Huda, M. N. H. (2022). Hubungan Komunikasi Efektif Petugas Pendaftaran Dengan Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit X. Prosiding Seminar Informasi Kesehatan Nasional (SIKesNas), 507.
Jannah, M., Darmini, & Rochmayanti. (2017). Komunikasi Efektif Berperan Dalam Meningkatkan Kepuasan Pasien di Instalasi Radiologi. Jurnal LINK, 1.
Junaedi, B. A., Indriyani, D., & Adriani, S. W. (2024). Hubungan Perilaku 5S (Senyum, Salam, Sapa, Sopan, Santun) Pada Perawat Dengan Tingkat Kepuasan Pasien di Ruangan Teratai Rumah Sakit Umum Daerah dr. H. Koesnadi Bundowoso. Medic Nutricia: Jurnal Ilmu Kesehatan, 8.
Khairani, M., Salviana, D., & Abu Bakar. (2021). Kepuasan Pasien Ditinjau dari Komunikasi Perawat-Pasien. Jurnal Penelitian Psikologi, 12(1), 9–17. https://doi.org/10.29080/jpp.v12i1.520
Kusuma Wardani, I., Sarwiyata, T. W., & Koeswo, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Komunikasi Efektif Petugas Informasi dan Pendaftaran terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan. Judika (Jurnal Nusantara Medika),.
Lestari, E. W. (2023). Hubungan Komunikasi Efektif PMIK Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Siti Miriam - Lawang Kab. Malang. Institut Teknologi, Sains, dan Kesehatan RS dr. Soepraoen.
Lestari, T. R. P. (2018). Pelayanan Rumah Sakit bagi Masyarakat Miskin (Studi Kasus di Enam Wilayah Indonesia. KESMAS,Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional, 5(1), 9–16. https://doi.org/10.21109/kesmas.v5i1.156
Muninjaya, G. (2015). Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan. EGC.
Naqsyabandiyah, R. S. (2023). Pengaruh Pelayanan Tempat Pendaftaran Pasien?: TPP Terhadap Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Punten Batu. ITSK RS dr. Soepraoen.
Praja, A. (2022). Perbedaan Kepuasan Pasien Berdasarkan Jenis Pendaftaran dan Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan di Poliklinik Penyakit Dalam RSUD Singaparna Medika Citrautama (SMC) Kabupaten Tasikmalaya. . Universitas Siliwangi.
Prijosaksono, A., & Hartono, P. (2017). Self Management Series: Make Yourself A Leader. Gramedia.
Purnawan, T., Zaman, C., & Ekawati, D. (2024). Analisis Kepuasan Pasien Rawat Jalan Terhadap Pelayanan Kesehatan Di RSUD Lubai Ulu Kabupaten Muara Enim Tahun 2023. Jurnal Kesehatan Saelmakers PERDANA, 7(1). https://doi.org/10.32524/jksp.v7i1.1097
Rangkuti, D. S. R., Tarigan, A. M., & Rachelia, P. H. (2024). Hubungan Komunikasi Efektif Petugas Pendaftaran Rawat Jalan dengan Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Advent Medan. Journal of Pharmaceutical and Sciences, 16.
Rokhmah, N. A., & Anggorowati. (2017). Komunikasi Efektif Dalam Praktek Kolaborasi Interprofesi Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pelayanan. Journal of Health Studies, 1(1), 67.
Sarwono, J., & Suhayati, E. (2010). Riset Akuntansi Menggunakan SPSS. Graha Ilmu.
Yuliana, Marchamah, D. N. S., & Desty, R. T. (2024). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas X Kabupaten Grobogan. Termometer: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan dan Kedokteran, 2(1).