The Relation Between Mathematics Philosophy And Culture-Based Learning Model
Abstract
The aim of this study is to study the correlation of mathematical philosophy with cultural-based learning models. The method of research used is the method of library research, i.e. conducting studies related to mathematical philosophy, philosophical mathematics learning, culture-based mathematic learning, the connection of mathematically philosopher with ethnomatematics, the relationship of mathematic philosophies with cultural-based learning models. The results of the research have been obtained that the philosofy of maths, the model of learning based on culture, and ethnomathematics have close connections in the context of understanding and teaching of Mathematics. Mathematical philosophy deals with the foundations of mathematical epistemology and ontology, while a culture-based learning model emphasizes the integration of values and cultural contexts in mathematics learning. Ethnomatematics refers to the study of mathematical ways of thinking in a particular culture. By understanding the cultures, traditions, and world views of a particular society, ethnomathematics can help develop more culturally relevant and meaningful learning models. Therefore, the interrelationship between mathematical philosophy, culture-based learning models, and ethnomathematics can create a more holistic and contextual approach to mathematics learning.
Keywords: Mathematical Philosophy, Cultural Based Learning Model, Ethnomathematics
Downloads
References
Anwar, M. (2015). Filsafat Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Asmara, P. M. (2022). Penerapan Filsafat Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Duniailmu. org, 2(3), 1-8.
Atmaja, Md (2022). Filsafat Ilmu Sebagai Pembentuk Karakteristik Pengembangan Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Santiaji Pendidika. 10(1), E-Issn 2685-4694.
Deddy, M., & Jalaluddin, R. (2013). Komunikasi Antar Budaya Panduan Komunikasi dengan Orang-orang Berbeda Budaya. Remaja Rosdakarya.
Dwi Novita Sari, Dian Armanto (2021). Matematika dalam Filsafat Pendidikan. Axiom: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 202-209.
Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Ernest, P.1(1991). The Philosophy of Mathematics Education. Taylor & Francis.
Fairus,F., Dewi, I., Simamora , E. (2023). Keterkaitan Filsafat Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis IT. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 538-549. https://doi.org/10.31004/cendikia.v7i1.1921
Fedi, S., Kurnila, V.S., Susanti , V.D., Hutneira, R., Rochmad , & Isnarto. (2021). Pembelajaran Matematika Berbasis Filsafat Humanis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10090-10104.
Gayatri, N. G. (2022). Pentingnya Filsafat dalam Matematika bagi Mahasiswa Pendidikan Matematika. Journal of Arts and Education, 2(1), 20-15.
Ginting, P., & Situmorang, S. H. (2008). Filsafat Ilmu dan Metode Riset. Terbitan Pertama. Medan USU Press
Hamdayama, Jumanta. 2016. Metodologi Pengajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Haris Hidayat Ismail, Izwita Dewi, Elmanani Simamora (2022). Keterkaitan antara Filsafat Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis Budaya. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 39-46.
Joyce, Bruce and Weil, Marsha. 1980. Models of Teaching (Second Edition)
Lefudin. 2017. Belajar dan Pembelajaran Dilengkapi dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dan Metode Pembelajaran. Yogyakarta : Deepublish.
Malawi, Ibadullah & Ani Kadarwati, Pembelajaran Tematik (Konsep dan Aplikasi), Magetan: CV Ae Media Grafika, 2017.
Priyani, N. E. (2021). Pengembangan Modul Etnomatematika Berbasis Budaya Dayak dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Joyful Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 109-124.
Rani, M. S. (2022). Pentingnya Filsafat dalam Matematika bagi Mahasiswa Pendidikan Matematika. Duniailmu.org, 2(3), 1-8.
Rizkitania, A., &Ariestyawan, A. (2021). Penerapan Model ADDIE pada Perancangan Permainan Ular Tangga Digital Berbasis Budaya Materi Bangun Datar. Didaktika, 1(3), 499-509.
Rosmawati, R. R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Self-Confidence Siswa pada Materi Aljabar dengan Menggunakan Pembelajaran Daring. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 275–290.
Sari, M. & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Scince: Jurnal Penelitain Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 6(1) 41-53.
Susanto, A. (2021). Filsafat Ilmu: Suatu Kajian dalam Dimensi Ontologis, Epistemologis dan Aksiologis. Bumi Aksara.
Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Wahyudin. (2014). Sejarah dan Filsafat Matematika. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Wijayanto, Z. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Pada Keraton Yogyakarta. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, 3(1).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright for all articles belongs to the authors. All other copyright is held by the journal.