Development of E-Module Flipbook Based on Discovery Learning to Increase Learning Motivation
Abstract
In the implementation of science learning, conventional teaching materials and lecture methods that are commonly used by teachers in schools have not been effective in increasing students' learning motivation. This study aims to develop e-module flipbooks based on discovery learning that are valid, practical, and effective in increasing learning motivation and knowing the completeness of student learning outcomes. The ADDIE model applied includes analyzing, designing, developing, implementing, and evaluating steps. Quantitative data were obtained from media and material validation tests, practical tests of teachers and students, and tests of the effectiveness of learning motivation and completeness of learning outcomes. The percentage of media and material validation test results obtained was 95.2% and 95.9%. The practicality test results for teachers and students were 93.5% and 84.4%. The paired sample t-test shows that there is a difference in learning motivation with sig. 0.000 the results of the N-gain test obtained moderate criteria and complete learning outcomes of 83%. Thus, the discovery of learning-based e-module flipbook products are valid, practical, and effective in increasing students' learning motivation and completing learning outcomes.
References
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Ardianto, D., & Rubini, B. (2016). Literasi Sains Dan Aktivitas Siswa Pada Pembelajaran Ipa Terpadu Tipe Shared. USEJ - Unnes Science Education Journal, 5(1), 1167–1174.
Awwaliyah, H., Rahayu, R., & Muhlisin, A. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smp Tema Cahaya. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 4(2), 516–523. https://doi.org/10.31002/nse.v4i2.1899
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer.
Chaifa, D. E., Diantoro, M., & Mahanal, S. (2017). Profil Kemampuan Representasi Peserta Didik Smp Pada Materi Interaksi Mahluk Hidup Dengan Lingkungan. Seminar Nasional Pendidikan Biologi Dan Saintek II, 628–636.
Chulsum, U. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kedisiplinan Siswa, Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Di Sma Negeri 7 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1), 5. https://doi.org/10.26740/jepk.v5n1.p5-20
Daud, F., & Rahmadana, A. (2015). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI BERBASIS E-LEARNING PADA MATERI EKSKRESI KELAS XI IPA 3 SMAN 4 MAKASSAR. Jurnal Bionature, 16(1), 28–36. https://ojs.unm.ac.id/bionature/article/view/1566/630
Dehong, R., Kaleka, M. B. U., & Rahmawati, A. S. (2020). Analisis Langkah-Langkah Penerapan Model Discovery Learning Dalam Pembelajaran Fisika. EduFisika, 5(02), 131–139. https://doi.org/10.22437/edufisika.v5i02.10533
Depdiknas. (2016). Permendiknas No 22 Tahun 2016 Tentang Standar Isi. https://peraturan.go.id
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center.
Elisabet, E., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2019). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Journal of Education Action Research, 3(3), 285. https://doi.org/10.23887/jear.v3i3.19451
Emda. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. 5(2).
Erawati, N. K., Purwati, N. K. R., & Saraswat?, I. D. A. P. D. (2022). Pengembangan E-Modul Logika Matematika Dengan Heyzine Untuk Menunjang Pembelajaran Di Smk. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 71–80.
Erniwati, E., Sudding, S., & Anwar, M. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook dalam Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi pada Materi Pokok Laju Reaksi). Chemistry Education Review (CER), 6(1), 58–71. https://doi.org/10.26858/cer.v5i2.32722
Fatimah, F., & Widyatmoko, A. (2014). Pengembangan Science Comic Berbasis Problem Based Learning Sebagai Media Pembelajaran pada Tema Bunyi dan Pendengaran Untuk Siswa Smp. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 146–153. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jpii.v3i2.3114
Fazlina, S., Sumarmin, R., Putri, I. L. E., & Yogica, R. (2019). Pengembangan Handout Dengan Tampilan Majalah yang Dilengkapi Peta Konsep Tentang Interaksi Makhluk Hidup dan Lingkungannya untuk Peserta Didik Kelas VII SMP. Bioeducation, 3(1), 73–80.
Feng, H.-Y., Fan, J.-J., & Yang, H.-Z. (2013). The Relationship of Learning Motivation and Achievement in EFL: Gender as an Intermediated Variable. Educational Research International, 2(2), 50–58. www.savap.org.pkwww.erint.savap.org.pk
Firdaus, F. Z., Pursitasari, I. D., Permana, I., & Suhardi, E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar E-LITE’S untuk Meningkatkan Literasi Sains pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Pancasakti Science Education Journal, 5(9), 4–11.
Guswita, S., Anggoro, B. S., Haka, N. B., & Handoko, A. (2018). Analisis Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah Peserta Didik Kelas XI Mata Pelajaran Biologi Di SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 9(2), 249–258. https://doi.org/10.24042/biosfer.v9i2.4025
Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. https://doi.org/10.24036/ekj.v1.i1.a10
Handayani, N. (2019). Pengembangan Bahan Ajar PAI Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Di SMPN 16 Kota Bengkulu. In Fakultas Tarbiyah dan Tadris. IAIN Bengkulu.
Harahap, S. R. (2020). Konseling: Kebiasaan Belajar Siswa Dimasa Pandemi Covid-19. Al-Irsyad, 10(1), 30–35. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v10i1.7639
Hardiansyah, D., & Sumbawati, M. S. (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook dalam Pembelajaran Perakitan Komputer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X TKJ SMK Negeri 7 Surabaya. Jurnal IT-Edu, 1(2), 5–11.
Hidayat, D. R., Rohaya, A., Nadine, F., & Ramadhan, H. (2020). Independent Learning of Students in Online Learning During The Covid-19 Pandemic. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(2), 147–154.
Husna, N., Normelani, E., & Adyatma, S. (2017). Hubungan Bermain 6ames dengan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) di Kecamatan Banjarmasin Bara. Jurnal Pendidikan Geografi, 4(3), 1–64.
Jalil, M. (2016). Pengembangan Pembelajaran Model Discovery Learning Berbantuan Tips Powerpoint Interaktif Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungan. Refleksi Edukatika, 6(2), 130–137. https://doi.org/10.24176/re.v6i2.604
Juhji. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa. 2(1), 58–70.
Liliasari, Supriyanti, S., & Hana, M. N. (2016). Students ’ Creative Thinking Enhancement Using Interactive Multimedia of Redox Reaction. Jurnal Pengajaran MIPA, 21, 30–34.
Mahara, E. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA FLIPBOOK BERBASIS LITERASI SAINS PADA MATERI KOLOID DI SMA NEGERI 1 BANDAR [UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY BANDA ACEH]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/23310/1/Elvi Mahara, 180208031, FTK, PKM, 081262062455.pdf
Mawardi, M. (2019). Rambu-rambu Penyusunan Skala Sikap Model Likert untuk Mengukur Sikap Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 292–304. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p292-304
Meldawati. (2022). Pengembangan E-Diktat Berbasis Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Relasi dan Fungsi Kelas VIII di MTsN 2 Banjar Tahun Ajaran 2021/2022. Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin.
Mokodompit, Ek. S., Putra, A. P., & Anas, T. (2022). Pengembangan E-Diktat Berbasis Articulate Storyline Materi IPA Kelas IV Di SDN Gedog 1 Kota Blitar. Universitas Negeri Malang.
Muslimah. (2021). Pengembangan Modul Matematika Bermuatan High Order Thinking Skill (HOTS) Menggunakan Metode Pembelajaran Scaffolding Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV) Kelas X SMA Negeri 10 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2020/ 2021 [UIN Antasari]. http://idr.uin-antasari.ac.id/id/eprint/16638
Nanang, O.?:, & Prasetyo, D. (2015). Pengembangan Diktat Las SMA untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di SMK Negeri 3 Yogyakarta Developing Smaw Textbook To Improve Student’s Academic Achievement at Smk Negeri 3 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 3(8), 535–542.
Nisa, K., Ashari, A., & Kurniawan, E. S. (2019). Pengembangan Diktat Fisika Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Radiasi?: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 12(1), 20–27. https://doi.org/10.37729/radiasi.v12i1.22
Nuryani, L., & Surya Abadi, I. G. (2021). Media Pembelajaran Flipbook Materi Sistem Pernapasan Manusia pada Muatan IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 247. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32934
Oksa, S., & Soenarto, S. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Proyek Untuk Memotivasi Belajar Siswa Sekolah Kejuruan. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 99–111. https://doi.org/10.21831/jk.v4i1.27280
Oktaviani, M. A., & Notobroto, H. basuki. (2014). Perbandingan Tingkat Konsistensi Normalitas Distribusi Metode. Jurnal Biometrika Dan Kependudukan, 3(2), 127–135.
Qisthi, L. M. (2020). Pengembangan Media Flipbook Materi Personal Higiene pada Mata Pelajaran Keamanan Pangan untuk Siswa Kelas X di SMKN 2 Godean [Universitas Negeri Yogyakarta]. http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/67618
Rahmat, S. T. (2015). Pemanfaatan Multimedia Interaktif Berbasis Komputer Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 7(2), 196–208. http://www.uic.edu/depts/
Ramdania, Sutarno, & Waslaluddin. (2018). Penggunaan Media Flash Flip Book Dalam Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Hasil (Studi Eksperimen Kuasi Terhadap Siswa Kelas XII Di Madrasah Aliyah Al-Hidayah Cikancung) Belajar Siswa. Pendidikan Ilmu Komputer FPMIPA UPI, 2(3), 1–6.
Riwu, I. U., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Bermuatan Multimedia Pada Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Iv Di Kabupaten Ngada. Journal of Education Technology, 2(2), 56. https://doi.org/10.23887/jet.v2i2.16182
Rosidha, A. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Melalui Model Pembelajaran Make and Match Berbasis Media Karu Pintar. Jurnal Paedagogy, 7(4), 393. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2946
Saftari, M., & Fajriah, N. (2019). Penilaian Ranah Afektif Dalam Bentuk Penilaian Skala Sikap Untuk Menilai Hasil Belajar. Edutainment?: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 7(1), 71–81. https://doi.org/10.35438/e.v7i1.164
Sardiman, A. M. (2016). Interaksi & motivasi belajar mengajar. Rajawali Press.
Sari, A. N., & Hamimi, E. (2022). Pengembangan Model Materi Energi Berbasis Explicit Scientific Inquiry Instruction (ESII) Berpendekatan STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa. Universitas Negeri Malang.
Sari, B. K. (2017). Desain Pembelajaran Model Addie Dan Implementasinya Dengan Teknik Jigsaw. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 87–102.
Sari, J., Bahar, A., & Handayani, D. (2017). Studi Komparasi Antara Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa. Alotrop, 1(1), 60–65. https://doi.org/10.33369/atp.v1i1.2720
Sari, Y., Ismayani, A., & Zulfadli. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Kartu Kimia Pada Materi Koloid Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Darussalam Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Jurusan Pendidikan Kimia (JIMPK), 4(4), 59–65.
Shofiyah, N., & Wulandari, F. E. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) dalam Melatih Scientific Reasoning Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 33–38. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jppipa.v3n1.p33-38
Sholihah, H. M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Aplikasi Android untuk Memfasilitasi Kemandirian Belajar Siswa. Universitas Negeri Malang.
Sihotang, C., & Sibuea, A. M. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kontekstual Dengan Tema “Sehat Itu Penting.” Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 169–179. https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i2.3293
Sofdita, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Tanya Biologi pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dan Lingkungannya Kelas VII SMP/MTs. Universitas Lampung.
Sole, F. B., & Anggraeni, D. M. (2018). Inovasi Pembelajaran Elektronik dan Tantangan Guru Abad 21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2(1), 10. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v2i1.79
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Sujarweni, W. (2014). Metodologi penelitian?: lengkap, praktis, dan mudah dipahami. Pustaka Baru Press.
Sulistyosari, Y. (2018). Kreativitas Guru Dalam Mengembangkan Bahan Ajar IPS Pada SMP/MTs Se-Kecamatan Ngadirejo Kabupaten Temanggung. Harmony, 3(2), 178–189.
Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1129
Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.
Trim, B. (2017). 200+ Solusi Editing Naskah dan Penerbitan. Bumi Aksara.
Wasisto A. (2016). Pembuatan Buku, Modul, Diktat dan Nilai Angka Kreditnya. Pustaka Pelajar.
Widiyanto, M. A. (2013). Statistika Terapan. Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian Bidang Pendidikan, Psikologi dan Ilmu Sosial Lainnya. PT Elex Media Komputindo.
Wijayanti, N. P. A., Damayanthi, L. P. E., Sunarya, I. M. G., & Putrama, I. M. (2016). Pengembangan E-Modul Berbasis Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Untuk Siswa Kelas X Studi Kasus Di Smk Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 184–197. https://doi.org/10.23887/jptk.v13i2.8526
Yudasmara, G. A., & Purnami, D. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interakif Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 48(1–3), 1–8. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v48i1-3.6923
Yusuf, A., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Ipa Smp Materi Tata Surya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1), 69–80. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i1.33181

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.