Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepatuhan Kunjungan Ibu Balita Di Posyandu Balita Makarti 4

  • Mustakim Mustakim Universitas Ivet
  • Dwi Nur Siti Marchamah Universitas Ivet

Abstract

The importance of basic health services is because posyandu plays an important role in reducing maternal and infant mortality rates. The research aims to analyze the relationship between the quality of health services and compliance with visits by mothers of toddlers at Posyandu Balita Makarti 4. The research uses a quantitative analytical design, and correlational description with a cross-sectional design. The population includes all visits by mothers of toddlers in Sumowono, Semarang Regency, in June 2023. Sample selection used a total sample of 34 respondents. The validity test uses the product moment formula, the reliability test uses Cronbach's alpha formula, the normality test uses the Shapiro-Wilk formula, and the data is analyzed using chi-square. The research results show that the service quality of Posyandu Balita Makarti 4 is considered good. The dimensions of health service quality which include tangibles (0.003), reliability (0.01), responsiveness (0.015), assurance (0.001), and empathy (0.001) show that they have a positive and significant relationship with compliance with visits by mothers of toddlers at Posyandu Balita Makarti 4. Research suggestions emphasize the importance of improving the quality of services at Posyandu as an effective strategy to increase participation and compliance with visits by mothers of toddlers.

References

Adriani, M., & Wirjatmadi, B. (2016). Pengantar gizi masyarakat. In Kencana.
BPS Kabupaten Semarang. (2023, December 27). Profil Kesehatan Kabupaten Semarang 2022. https://semarangkab.bps.go.id/id/publication/2023/12/27/562cdda445b531ee99992575/profil-kesehatan-kabupaten-semarang-2022.html
Dinkes Provinsi Jateng. (2023, January 31). Laporan LKJIP Rahun 2022. https://ppid.dinkesjatengprov.go.id/ppid/wp-content/uploads/2023/03/LKJIP-DINKES-2022.pdf
Fara, Y. D., Fauziah, N. A., & Rahmayani, R. (2019). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Partisipasi Ibu Menimbang Balita. Wellness And Healthy Magazine, 1(2), 193–199.
Gultom, S. P., & Anggraini, S. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan BPJS dengan Kepuasan Pasien di Instalasi Rawat Inap Rumah Sakit Umum Bangkatan Binjai. Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda, 2(2), 258–269.
Hafifah, N., & Abidin, Z. (2020). Peran Posyandu dalam Meningkatkan Kualitas Kesehatan Ibu dan Anak di Desa Sukawening, Kabupaten Bogor. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat, 2(5).
Hardiyansyah, H. (2018). Kualitas Pelayanan Publik: Konsep, Dimensi, Indikator dan Implementasinya. Gava Media.
Istiqomah, N. (2018). Pelaksanaan Sakera Jempol (Sadari Kekerasan Perempuan Dan Anak Dengan Jemput Bola) Sebagai Inovasi Pelayanan Publik. In Diss. Universitas Brawijaya.
Kemenkes. (2024). Program Jaminan Kesehatan Nasional (JKN). https://www.badankebijakan.kemkes.go.id/program-jaminan-kesehatan-nasional-jkn/
Munawaroh, S., Sakung, J., & Lestari, A. (2019). FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN KEAKTIFAN KUNJUNGAN IBU ANAK BALITA KE POSYANDU KELURAHAN BUOL KECAMATAN BIAU KABUPATEN BUOL. Jurnal Kolaboratif Sains, 2(1).
Pangesti, C. B., & Agussafutri, W. D. (2019). Hubungan status pekerjaan dan pengetahuan ibu tentang posyandu balita dengan kepatuhan kunjungan posyandu di Posyandu Balita Singosari Kelurahan Banyuanyar Surakarta Tahun 2018. Jurnal Kebidanan Indonesia, 10(2), 32–40.
Pratiwi, P. M. D. A. W. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Survei Kepuasan Masyarakat (SKM) Di Poli KIA Puskesmas X Demak. FASKES: Jurnal Farmasi, Kesehatan Dan Sains, 1(3), 94–107. https://doi.org/https://doi.org/10.32665/faskes.v1i3.2283
Purwata, K. D., Wijaksono, M. A., & Alawiyah, T. (2020). Analisis Mutu Pelayanan Kesehatan Menggunakan Dimensi Mutu Pelayanan di Ruang Rawat Inap Rumah Sakit: Literature Review. Proceeding of Sari Mulia University Nursing National Seminars, 2(1), 142–156.
Putri, L. D. M., & Mutiarin, D. (2018). Efektifitas inovasi kebijakan publik; Pengaruhnya pada kualitas pelayanan publik di Indonesia. J. Ilmu Pemerintah.
Rahmiati, R., & Temesveri, N. A. (2020). Hubungan Dimensi Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit Umum Kabupaten Tangerang Tahun 2019. Jurnal Kesehatan, 13(1), 13–21.
Ramadhan, F., Muhafidin, D., & Miradhia, D. (2021). Kualitas Pelayanan Kesehatan Puskesmas Ibun Kabupaten Bandung. JANE - Jurnal Administrasi Negara, 12(2). https://doi.org/10.24198/jane.v12i2.28684
Setyawati, V. A. V., & Hartini, E. (2018). Buku ajar dasar ilmu gizi kesehatan masyarakat. Deepublish.
Suleman, S. (2019). Kualitas Pelayanan E-KTP Di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Halmahera Selatan. Jurnal Administrasi Publik, 5(1).
Sumenge, D., Masrawati, W. O., Makaminan, M. A., & Makalew, L. A. (2020). Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Laboratorium RSUD Kabupaten Sorong. PROSIDING Seminar Nasional Tahun 2020 ISBN: 978-623-93457-1-6, 53–59.
Suriati, I. (2022). KAMPANYE AKI DAN AKB DI DINAS KESEHATAN KOTA PALOPO. Jurnal EMPATI (Edukasi Masyarakat, Pengabdian Dan Bakti), 3(3), 191–195.
Susilowati, E. (2017). Kepatuhan Ibu Balita Berkunjung Ke Posyandu Di Desa Karangrejo Kecamatan Wonosalam Kabupaten Demak. Bidan Prada, 8(2).
Wati, R., Maulana, D., & Istiqomah, A. N. (2021). Hubungan Tingkat Pengetahuan Ibu Tentang Posyandu Dengan Kepatuhan Ibu Balita Berkunjung Ke Posyandu Di Posyandu Bunayya Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta. Jurnal Kampus STIKES YPIB Majalengka, 9(1), 7–12.
Yassir, A., Purwadhi, P., & Andriani, R. (2023). Hubungan mutu pelayanan terhadap minat kunjungan ulang pasien di klinik citra medika kota Semarang. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(1), 1–12.
Published
2025-07-20
How to Cite
MUSTAKIM, Mustakim; MARCHAMAH, Dwi Nur Siti. Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepatuhan Kunjungan Ibu Balita Di Posyandu Balita Makarti 4. Indonesian Journal of Health Community, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 94-105, july 2025. ISSN 2775-9997. Available at: <https://www.e-journal.ivet.ac.id/index.php/ijheco/article/view/3344>. Date accessed: 08 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.31331/ijheco.v6i1.3344.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.