Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Loyalitas Pasien Non Asuransi di Rumah Sakit X Purwodadi
Abstract
Patient loyalty is a patient's attitude that describes loyalty towards services to utilize health services repeatedly to meet medical service needs. Service quality is one of the factors that influences patient loyalty which includes physical evidence (Tangible), reliability, responsiveness, assurance and empathy. This research aims to determine the relationship between the quality of health services and the loyalty of non-insurance patients who receive services at X Purwodadi Hospital. This research uses quantitative research with a cross-sectional research design, with a total of 100 non-insured patients as respondents. The sampling technique used was accidental sampling. Data analysis was carried out by using the chi square test. The results of the relationship analysis using the chi square test (p<0.05) showed that there was a relationship between physical evidence (p=0.000), reliability (p=0.000), capture power (p=0.000), assurance (p=0.000) and empathy (p=0.000) on non-insurance patient loyalty at X Purwodadi Hospital. Suggestions to hospitals to further improve the quality of service to provide a good perception so as to increase patient loyalty at X Purwodadi Hospital.
References
Fattah, A. (2016). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Loyalitas Pasien Di Rawat Inap Rumah Sakit Ibu Dan Anak Sitti Khadijah Makassar Tahun 2016. In Kesehatan Masyarakat. Universitas Islam Negeri Alauddin Makasar.
Fitri, A., Najmah, N., & Ainy, A. (2016). Hubungan Kualitas Pelayanan Dengan Loyalitas Pasien Di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit Khusus Mata Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 7(1), 22–31. http://ejournal.fkm.unsri.ac.id/index.php/jikm/article/view/157
Jayadipraja, E. S. N., Junaid, & Nurzalmariah, W. O. S. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Terhadap Rumah Sakit Umum Daerah Kota Kendari Tahun 2019. Indonesian Journal Of Healath and Medical, 1(2), 305–318.
Jv, J., Ilmu, J., Jalan, R., Sakit, R., Jonathan, J. V., Yanuar, T., & Syah, R. (2022). Analisis Minat Kunjung Ulang Pasien Non BPJS di Unit Rawat Jalan Rumah Sakit “X.” 9, 33–41.
Kusumapradja, R. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pasien Non JKN Terhadap Kinerja Rumah Sakit Melalui Loyalitas Pasien. Jurnal Health Sains, 3(8.5.2017), 2003–2005.
Kusumo, Wahyu Eko Giri; Rahayu, Dewi Sri; Desty, Rani Tiara. Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Puskesmas Ngemplak Simongan Kecamatan Semarang Barat Kota Semarang. Indonesian Journal of Health Community, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 27-36, july 2023. ISSN 2775-9997. Available at:
Listiyono, R. A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Kuaitas Pelayanan di Rumah Sakit Umum Dr. Wahidin Sudiro Husodo Kota Mojokerto Pasca Menjadi Rumah Sakit Tipe B. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik, 1(1), 2–7.
Nirwana. (2020). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Loyalitas Pasien Rawat Inap Di Puskesmas Kassi-Kassi Kota Makassar [Universitas Hasanuddin]. http://repository.unhas.ac.id/id/eprint/678/
Obisadik, A. R., Hayu, I., & Yuniningsih, T. (2015). Analisis kualitas pelayanan kesehatan pada rsud ketileng kota semarang. Administrasi Publik , Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro, 1–8.
Octaviani, N. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Kesehatan Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Dr. R. Soedjati Soemodiardjo Purwodadi Kabupaten Grobogan. Media Akuntansi, 33(01), 100–114.
Peranginangin, S. A. (2018). Kualitas Pelayanan Dengan Loyalitas PasieHubungann Rawat Jalan Di Rumah Sakit Umum Mitra Sejati Medan Tahun 2017. Jurnal Berkala Kesehatan, 3(2), 78. https://doi.org/10.20527/jbk.v3i2.5072
Pratama, V., & Hartini, S. (2020). the Effect of Perception of Health Care Service Quality on Patient Satisfaction and Loyality in Mother and Child Hospital. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan, 13(3), 234–253.
Prayogo, Y. (2018). Hubungan Waktu Tunggu Pemeriksaan Darah Rutin san Kimia Darah Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Laboratoriun Rumah Sakit Permata Bunda Purwodadi. Universitas Muhammadiyah Semarang.
Raditiya, A. (2018). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien (Studi Pada Rumah Sakit Permata Bunda Purwodadi). Universitas Semarang.
Setiawan, D. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Kunjungan Ulang Pasien Diabetes Rawat Jalan Tanggungan Pribadi Di RS Panti Rahayu Yakkum Purwodadi. Universitas Gadjah Mada.
Soedargo, B. P. (2019). Dampak Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Peserta Bpjs Kesehatan Di Rs Melania Bogor. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 7(3), 295–302. https://doi.org/10.37641/jimkes.v7i3.278
Wardiati, D., Zulkarnain, & Widiyatsari, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pasien Pada Instalasi Rawat Inap Di Rsud Indrasari Rengat. Jurnal Economica, 8(1), 32–40. https://doi.org/10.46750/economica.v8i1.27
Zhou, W. J., Wan, Q. Q., Liu, C. Y., Feng, X. L., & Shang, S. M. (2017). Determinants of Patient Loyalty to Healthcare Providers: An Integrative Review. International Journal for Quality in Health Care, 29(4), 442–449. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzx058