Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Puskesmas Ngemplak Simongan Kecamatan Semarang Barat Kota Semarang
Abstract
Patient satisfaction is an assessment of the good or bad quality of health services received by patients. The background of this research is that the Ngemplak Simongan Public Health Center, Semarang City, in carrying out health duties has not yet achieved the desired goals, in general there are still weaknesses. The aim of the research was to determine the level of service quality at the Ngemplak Simongan Health Center. Quantitative research using a descriptive observational study design, using a cross-sectional research design approach. This research was conducted at the Ngemplak Simongan Health Center in December 2022. Sampling used the Purposive Sampling Method. This research instrument used a questionnaire, how to collect data by interview and Google form. The results of the research are good product quality, poor price, poor service quality, good reliability, good tangibility, poor assurance, good emotional factor, good convenience. Suggestions for this research institution can be used as material for consideration in efforts to improve the quality of health services.
References
Di, K., & Sepatan, P. (2021). epuasan pasien merupakan salah satu indikator penting dalam meningkatkan pelayanan kesehatan, karena pasien sebagai makhluk bio-psiko- sosial memerlukan terpenuhinya harapan dari aspek kesehatan (biologis), aspek kepuasan (psikologis), serta aspek budaya . 01(02), 169–180.
Kedokteran, F., & Sumatera, U. (2019). 1,2 1 , 2.
Kuntoro, W., & Istiono, W. (2017). Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta. Jurnal Kesehatan Vokasional, 2(1), 140. https://doi.org/10.22146/jkesvo.30327
Lilik, N. I. S., & Budiono, I. (2021). Mutu Pelayanan Kesehatan Setelah Persalinan Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pelayanan Ibu Nifas. Indonesian Journal of Public Health and Nutrition, 1(1), 101–113. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/IJPHN
Mutu, H., Kesehatan, P., Kepuasan, D., Di, P., Toliaso, C. S., Mandagi, C. K. F., Kolibu, F. K., Kesehatan, F., Universitas, M., & Ratulangi, S. (2018). PUSKESMAS BAHU KOTA MANADO PENDAHULUAN Mutu pelayanan kesehatan adalah pelayanan yang dapat memberikan kepuasan kepada setiap pemakai jasa pelayanan kesehatan sesuai dengan tingkat kepuasan yang kesehatan dapat memenuhi seluruh harapan pelanggan melalui p. 7.
Purnawati, S., Prastiwi, S., & Rosdiana, Y. (2017). Hubungan Pelayanan Perawat Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Wisata Dau Malang. Nursing News, 2(2), 688–699.
Putra, A., Program, M., Ilmu, S., Fakultas, K., Universitas, K., Kuala, S., Aceh, B., Keilmuan, B., Dasar, K., Keperawatan, D., Universitas, F. K., Kuala, S., & Aceh, B. (2019). Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Kesehatan Di puskesmas Tersertifikasi Akreditasi Dasar. IV, 163–172.
Rizal, A., & Riza, Y. (2014). Hubungan kualitas pelayanan kesehatan dengan tingkat kepuasan Pasien di Bp.Gigi Puskesmas Kelayan Dalam kota Banjarmasin. An Nadaa, 1(1), 26–31.
Suryawati, C., Nandini, N., & Handayani, N. (2019). Kepuasan Pasien Terhadap Layanan Puskesmas BLUD di Kota Semarang. Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia, 7(1), 39–45. https://doi.org/10.14710/jmki.7.1.2019.39-45
Syafriana, S., Sukandar, I., & Listiawaty, R. (2020). Tingkat Kepuasan Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Kebon Handil Kota Jambi Tahun 2020. Jurnal Kesmas Jambi, 4(2), 17–26. https://doi.org/10.22437/jkmj.v4i2.10566
Riandi, R. (2018). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di PUSKESMAS Wonorejo Samarinda Tahun 2018 Skripsi Diajukan Oleh Ronal Riandi. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di PUSKESMAS Wonorejo Samarinda Tahun 2018, 1–50. https://dspace.umkt.ac.id/bitstream/handle/463.2017/845/SKR RONAL RIANDI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rizal, A., & Riza, Y. (2014). Hubungan kualitas pelayanan kesehatan dengan tingkat kepuasan Pasien di Bp.Gigi Puskesmas Kelayan Dalam kota Banjarmasin. An Nadaa, 1(1), 26–31.
Syafriana, S., Sukandar, I., & Listiawaty, R. (2020). Tingkat Kepuasan Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Kebon Handil Kota Jambi Tahun 2020. Jurnal Kesmas Jambi, 4(2), 17–26. https://doi.org/10.22437/jkmj.v4i2.10566
Handayani, S. (2016). Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Baturetno. Profesi (Profesional Islam)?: Media Publikasi Penelitian, 14(1), 42. https://doi.org/10.26576/profesi.135
Lilik, N. I. S., & Budiono, I. (2021). Mutu Pelayanan Kesehatan Setelah Persalinan Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pelayanan Ibu Nifas. Indonesian Journal of Public Health and Nutrition, 1(1), 101–113. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/IJPHN